Претражи овај блог

недеља, 12. април 2020.

Нова тема за 8. разред од 13. априла - Деца у медијима




Pročitajte i razmislite koliki uticaj na vas imaju mediji i kako možete korisno upotrebiti medije?


Deca i mediji

Jedan od najvažnijih standarda evropske medijske regulative odnosi se na zaštitu dece. Svi mediji su dužni da u svojim programima poštuju prava dece i da ih štite od sadržaja koji mogu naneti štetu njihovom moralnom, intelektualnom i emotivnom razvoju. Istu obavezu sadrže i domaći medijski zakoni i novinarski kodeksi.

Uticaj medija na decu


Dokazano je da mediji imaju ogroman uticaj na razvoj verbalizacije, na dečji rečnik i stil pisanja i izražavanja. Mediji su svesni velike odgovornosti koju imaju u tom smislu i stoga je potrebno maksimalno nastojati da neguju pravilan i dobar jezički i govorni izraz, isključujući nekorektnosti na svakom planu, od fonetskog preko leksičkog do sintaksičkog i semantičkog. Naročito je važno paziti na rečnik u emisijama koje deca rado gledaju i kod junaka koji se lako podražavaju


Koliko mediji mogu imati negativan uticaj na decu?

Rijaliti programi i scene nasilja i vulgarnosti na televizijama, otvorenost interneta i dostupnost društvenih mreža, kao i uznemirujući sadržaji u štampi, mogu imati veoma negativan uticaj na razvoj dece, slažu se stručnjaci u svakom delu planete već godinama.

Pozitivni efekti koji mediji mogu imati na decu

Koristi od medija za mlađu decu:


Čak i mlađa deca mogu imati vrlo konkretne koristi od medija, ali samo ako ih pametno koriste uz pomoć pažljivog usmeravanja roditelja, a tri najčešća benefita koja na taj način mogu da ostvare su:
· Pismenost jer deca mogu da počnu da uče slova azbuke pomoću programa ili edukativnih kompjuterskih igrica i aplikacija.
· Računanje jer deca mogu da uče brojeve ili jednostavnije operacije poput računanja.
· Društvene veštine jer deca mogu da počnu da uče kako da sarađuju sa drugim gledajući TV programe ili igrajući kompjuterske igre i aplikacije koje pokazuju kako da pomažu drugima.

Koristi od medija za stariju decu:


Kada je reč o starijoj deci, lista potencijalnih benefita od medija je još veća, ali su i izazovi za roditelje znatno veći jer kontrola i usmeravanje dece zahteva još više truda, znanja i pažnje. Među najbitnijim pozitivnim efektima su:
· Intelektualne veštine jer deca mogu da razvijaju veštine rešavanja problema i donošenja odluka igrajući kompjuterske igrice koje su primarno i nastale da bi razvijale te veštine.
· Obrazovanje uz pomoć TV emisija i filmova koji su bazirani na edukativnim knjigama jer mogu da podstaknu decu na čitanje.
· Društvene veštine u slučaju pridruživanja onlajn klubovima koje mogu da pomognu deci da vežbaju kako da koriste društvene medije na siguran način ili uz pomoć igranja kompjuterskih igara sa prijateljima i porodicom jer može da pomogne da vežbaju kako da sarađuju i poštuju pravila igre.
· Kreativnost jer deca mogu da razvijaju maštu, veštine kreiranja muzike, video sadržaja i umetnosti koristeći razne softvere i aplikacije, poput My Story ili Bubl Draw. Edukativne televizijske emisije takođe mogu inspirisati decu da kreiraju nešto samostalno.

Koristi od medija za za tinejdžere:


Najveće koristi od medija mogu imati tinejdžeri jer im mnogi mediji pružaju mogućnost da razvijaju i istražuju sledeće oblasti:
· Čitanje, pisanje i kritičko razmišljanje uz pomoć, primera radi, korišćenja pažljivo odabranih blogova i foruma.
· Društveni odnosi zahvaljujući povezivanju s drugima putem društvenih mreža.
· Poznavanje političkih i društvenih prilika tokom gledanja vesti, dokumentarnih programa ili čitanjem onlajn vesti.
· Vrednosti ukoliko se ugledaju na prave uzore u medijima, u čemu im je najčešće potrebno usmeravanje roditelja ili nastavnika.
· Nove kreativne forme jer tinejdžeri, primera radi, mogu da uče kako da sviraju gitaru gledajući tutorijale na YouTube-u ili koristeći aplikaciju, mogu da posećuju razne besplatne onlajn radionice iz oblasti koje ih zanimaju ili da upoznaju nove alate za kreiranje sadržaja.
· Samoizražavanje ako se uključuju u debate na internet stranicama ili kreiraju sadržaje poput blogova ili kratkih video snimaka.

Deca takođe mogu da budu i kreatori medijskih sadržaja, ne samo korisnici. Kreiranje sopstvenih filmova, fotografija ili druge kreativne onlajn aktivnosti  doprinose razvoju kritičkog razmišljanja, društvenih, tehničkih i umetničkih veština. To takođe doprinosi da budu svesni da su njihova mišljenja i odluke bitni, ali i da razvijaju veštine koje im mogu biti koriste i tokom budućeg obrazovanja ili zanimanja.


Нема коментара:

Постави коментар