Upoznajemo se sa Medijskim kodeksom u odnosu na decu.
Na sledećoj vezi možete pročitati Kodeks u celosti. Kodeks
Jedan od
najvažnijih standarda evropske medijske regulative odnosi se na zaštitu
dece. Svi mediji su dužni da u svojim programima poštuju prava dece i da
ih štite od sadržaja koji mogu naneti štetu njihovom moralnom,
intelektualnom i emotivnom razvoju. Istu obavezu sadrže i domaći
medijski zakoni i novinarski kodeksi.
Ravnopravan medijski tretman sve dece
Član 2
Ne prihvata se
praksa zastupanja interesa samo “naše dece” (u užem i širem smislu)
zadovoljavanja samo njihovih potreba, njihovog zbrinjavanja i tretmana
eventualne tragike njihovog položaja a pozdravlja ravnopravan medijski
tretman sve dece.
Mediji će negovati stav
nediskriminacije u svakom pogledu, uvažavajući prirodne razlike nastale
iz pripadnosti različitim kulturnim, etničkim i drugim grupama,
omogućavajući deci iz svih ovih grupa da na mediju nalaze njima bliske
sadržaje saopštene jezikom koji razumeju.
Član 3
Mediji
treba ne samo da štite prava deteta nego i da doprinesu obrazovanju
odraslih i dece u smislu saznanja i korišćenja tih prava. Mediji će se
kritički odnositi prema nepoštovanju prava deteta bez obzira sa koje
strane ono dolazilo.
Član 4
Mediji
podstiču i otvoreni su za učešće dece na njihovim stranicama i u
programima, i njihovo slobodno izražavanje, a ne samo za njihovu
edukaciju, informisanje i zabavu.
Mediji će
nastojati da obezbede realizaciju prava deteta na slobodu izražavanja
uz prirodna medijska ograničenja s obzirom na poštovanje prava i ugleda
drugih i zaštitu sigurnosti, zdravlja i morala. Dete se neće izlagati
mogućim opasnostima pred kojima se može naći u situacijama kada njegov
iskaz može biti zloupotrebljen sa bilo čije strane, posebno tokom
rata....
Mediji se obavezuju da će
poštovati prava deteta u duhu odredbi Konvencije, u svim aspektima svog
delovanja a ne samo u rubrikama i programima koji su namenjeni deci; da
će označavati na odgovarajući način sadržaje koji nisu primereni deci
raspoređujući ih što je više moguće van domašaja dečje pažnje.
Član 7
Gotovo
opšta prisutnost televizije u svim domovima i njena velika gledanost
podrazumevaju okupljanje veoma raznovrsnog auditorija po uzrastu,
obrazovanju, zanimanju, polu, mestu življenja, iskustvu, jeziku,
veroispovesti, pogledu na svet itd. Televizija, stoga, mora svoj program
usmeravati na zadovoljavanje svih njihovih potreba, a posebno potreba
dece i adolescenata. Njena odgovornost je u tome velika, a ona je mora
preneti na sve one koji učestvuju u programu ili rade na njegovoj
pripremi. Redakcija je, prema tome, odgovorna za sve ono što emituje bez
obzira na poreklo priloga, za sve ono što je i ovim Kodeksom
obuhvaćeno. Kako odgovornost prema deci imaju i odrasli, naročito
roditelji i vaspitači, mediji ne treba i ne mogu da deluju sami odnosno
oni moraju da podstiču odrasle da pomognu deci da shvate “medijsku
realnost” koja tako neumitno prodire u dečiju sobu.
Član 13
Mediji
mogu dati prostor na svojim stranicama ili u programima deci, uzimajući
u obzir sve prethodne obaveze iz ovog Kodeksa koje se odnose na
očuvanje dečjeg integriteta i njegovih prava na srećno i slobodno
detinjstvo. O nastupu dece na programu treba postići saglasnost sa
roditeljima (ili starateljima) i vaspitačima odnosno predstavnicima
institucija koje deca pohađaju (škole, klubovi, udruženja, i sl.).
Dokazano
je da mediji imaju ogroman uticaj na razvoj verbalizacije, na dečji
rečnik i stil pisanja i izražavanja. Mediji su svesni velike
odgovornosti koju imaju u tom smislu i stoga će maksimalno nastojati da
neguju pravilan i dobar jezički i govorni izraz, isključujući
nekorektnosti na svakom planu, od fonetskog preko leksičkog do
sintaksičkog i semantičkog. Naročito će paziti na rečnik u emisijama
koje deca rado gledaju i kod junaka koji se lako podražavaju.
Нема коментара:
Постави коментар